Viimeksi paneuduin yritystunnukseen ja sen tarpeellisuuteen osana pienen yrityksen markkinointiviestintää. Näen, että logo on ensimmäinen asia, joka jokaisen yrityksen perustaneen kannattaa teettää. Logosuunnitteluun liittyy kiinteästi myös yrityksen muun graafisen ilmeen suunnittelu, joten vasta näiden ollessa kunnossa, kannattaa ryhtyä tilaamaan ja toteuttamaan esimerkiksi kotisivuja, liiketilan ikkunateippejä tai käyntikortteja.
Logosuunnittelijana olen huomannut, että tunnusta
tilaavia tahoja on karkeasti jaoteltuna yleensä kahta erilaista. Niitä, joilla
on jo selkeä näkemys omasta logosta tai tunnuksesta, eli sen kirjasintyylistä,
väreistä ja liikemerkin ideasta. Ja sitten on niitä, jotka antavat
suunnittelijalle täysin vapaat kädet. Nyt paljastan, kummasta asiakastyypistä minä
suunnittelijana pidän enemmän... molemmista aivan yhtä paljon! On hienoa päästä
toteuttamaan valmiiksi tunnus, josta on piirtynyt asiakkaan mieleen jo selvä
ajatus. Ja on hienoa päästä ideoimaan tunnus täysin alusta alkaen miettien
asiakasyrityksestä itselle syntynyttä kuvaa ja sen toimialaa. Ja yleensä nekin
asiakkaat, joilla on hyvin tarkka mielikuva tulevasta logostaan, ottavat hyvillä mielin vastaan mahdollisia parannusehdotuksia logon suhteen -
jos sellaisia on.
Minkälainen sitten on hyvä yritystunnus?
Siihenkin on
varmasti todella monia ns. oikeita vastauksia, mutta omasta mielestäni logosuunnitteluun
pätee hyvin sanonta ”Yksinkertainen on
kaunista”.
Tunnusta suunniteltaessa teen monia erilaisia versioita, ja
mitä enemmän alan riisua näitä versioita yksinkertaisimmiksi, sitä paremmaksi
tunnus muuttuu - niin ulkoasultaan kuin käytettävyydeltään. Tunnusta
suunniteltaessa ei voi miettiä ainoastaan miltä se näyttäisi esimerkiksi
liikkeen ikkunateippauksissa tai isossa mainostaulussa, vaan on otettava
huomioon, että sitä pitää voida käyttää tarvittaessa myös huomattavasti
pienemmässä koossa, aina laskupohjasta mainoskyniin saakka.
Tunnuksen suunnittelun lähtökohtana voi olla monta eri
ajatusta, kuten itse myytävä tuote tai palvelu, tuotteen tai yrityksen nimi tai
sen historia, toimialaa kuvaava asia tai yrityksen alkukirjain. Esimerkiksi kukkakaupalla voi olla
liikemerkkinä kukka (tuote tai palvelu) tai kampaamolla sakset (toimialaa
kuvaava asia). Liikemerkki ei kuitenkaan aina ole välttämätön, vaan pelkkä
logo, eli yrityksen nimen kirjoitusasu voi joskus toimia paremmin. Ei siis ole
välttämätöntä ns. tunkea väkisin logon yhteyteen aivan liian yksityiskohtaista
liikemerkkiä, joka kuvaa vaikkapa autokaupalla tarkkaan piirrettyä autoa.
Pelkistetty auton muotoa jäljittelevä graafinen elementti voi sen sijaan tässä
tilanteessa olla huomattavasti tehokkaampi, jos jonkinlaista liikemerkkiä halutaan käyttää.
Moni yritys tunnistetaan yksinkertaisen logon avulla, ilman graafista
merkkiä logon yhteydessä. Näistä esimerkkeinä mm. Coca-Cola, Nokia, Canon ja
Sony. Logoa on myös ajan kuluessa voitu yksinkertaistaa aiemmin olemassa
olleesta versiosta, koska on huomattu yksinkertaisen toimivan paremmin. Logosta voidaan käyttää myös erilaisia versioita eri
käyttökohteissa; logo itse tuotteessa voi olla hyvinkin yksinkertainen ja ilman
taustaa tai merkkiä, mutta painotuotteissa tai tuotteiden pahvilaatikoissa
tunnuksen taustalla on jokin kuvio tai väri.
Joissain tapauksissa taas itse liikemerkistä, eli graafisesta merkistä
tunnuksen osana, tulee kaikkein tunnetuin ja sitä voidaan hyvin käyttää
pelkästään niin tuotteissa kuin markkinointimateriaaleissa. Tästä hyvä
esimerkki on Apple:n omenaliikemerkki. Tunnukseen voidaan myös liittää logon alle jokin slogan tai
muu selventävä teksti, jolla on oma paikkansa. Näin ollen myös se kuuluu osana yritystunnukseen.
Tunnusta suunniteltaessa on suunnittelija miettinyt
typografian tarkkaan ja harkinnut huolella mikä värimaailma sopii yrityksen
toimialaan tai tuotteisiin. Itse otan huomioon logoa suunnitellessani myös pienyrittäjän
mieltymykset ja toiveet, mutta asiakkaan kannattaa kuunnella suunnittelijan mielipidettä siitä, mikä väritys tunnuksessa ammattilaisen mielestä toimisi paremmin. Joskus sopiva värimaailma
on jokin muu kuin yrittäjän lempiväri, sillä aina se lempiväri ei
yksinkertaisesti vaan toimi, vaan antaa yrityksestä esimerkiksi väärän
mielikuvan.
Pienyrittäjän logon suunnittelussa katson kuitenkin, etten
käytä myöskään yrittäjän ns. inhokkiväriä. Logo tehdään yrittäjälle
ja se on hänen käytössään jatkuvasti. Jos logo ei ole mieluisa, sitä ei halua käyttää,
vaan logo jää turhaksi investoinniksi ja ollaan alkupisteessä tunnettuuden
kasvattamisen osalta.
Parhaassa tapauksessa yrityksen tunnus on ”omistajansa
näköinen”, ammattimaisen mielikuvan antava ja luotettavuutta herättävä. Logo
voi olla myös humoristinen ja leikittelevä, mutta siinä kannattaa olla varovainen, sillä tunnuksen ei missään nimessä pidä
antaa yrityksestä vääränlaista kuvaa.
Harvemmin kukaan voi luoda sellaista yritystunnusta, joka
olisi aivan jokaisen mielestä erinomainen, ”kauneus
kun on katsojan silmässä”. Logosuunnittelijaa etsiessä kannattaakin
tutkailla suunnittelijoiden kotisivuja ja referenssejä, joista pääsee näkemään
kunkin suunnittelijan oman jäljen. Näin voi löytää sen itselleen sopivan
suunnittelijan, jonka kanssa parhaassa tapauksessa kaikki sujuu nappiin heti
ensimmäisellä kerralla!
Alla vielä muutama suunnittelemani yritystunnus: