maanantai 28. syyskuuta 2015

Maailma muuttuu, markkinointi sen mukana

Paljon on muuttunut myös tämän yksinyrittäjän elämässä sitten viime blogikirjoitukseni. Aloitin tänä syksynä markkinoinnin jatko-opinnot Turun kauppakorkeakoulussa Kaupan ja palvelujen maisteriohjelmassa. Alkoi tuntua siltä, että jotain muutoksia on tehtävä oman uran suhteen, sekä kehitettävä osaamista tässä koko ajan muuttuvassa maailmassa. Alunperin olen koulutukseltani liiketalouden tradenomi (AMK). Valmistuin jo 11 vuotta sitten ja  markkinoinnin ja mainonnan keinot ovat kehittyneet sinä aikana hurjasti...

Nopeaa muutosta tapahtuu koko ajan erityisesti digitalisoitumisen vuoksi – jo pelkästään tekniikka kehittyy kovaa vauhtia ja sitä mukaa tavat markkinoida. Myös meissä itse kuluttajissa tapahtuu muutoksia! Arvostamme eri asioita, kuin vielä 10-20 vuotta sitten, emmekä enää niele markkinointiviestejä mukisematta ja sellaisinaan. Medialukutaitommekin on siis huomattavasti parantunut – tai niin ainakin toivon...

Yksi tämän päivän kuumista sanoista on sisältömarkkinointi. Wikipediassa sisältömarkkinointi määritellään seuraavasti: "Sisältömarkkinointi on internetin ja sosiaalisen median myötä syntynyt markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa. "

Sisältömarkkinoinnissa tuotetaan siis omalle kohderyhmälle heitä kiinnostavaa sisältöä. Mitä hyödyllisempää (tai viihdyttävämpää) sisältö on, sitä mieluummin viestin vastaanottajat levittävät sitä edelleen omille verkostoilleen. Sisältö voi olla neuvontaa ja käyttövinkkejä, aiheeseen liittyviä uutisia ja videoita, blogeja ja e-kirjoja, testejä ja kilpailuja... mitä tahansa, jonka kohderyhmään kuuluva kokee itselleen kiinnostavaksi. Sisältömarkkinoinnin avulla itse asiakkaat valjastetaan markkinoimaan tuotetta tai palvelua. Joku onkin sanonut sisältömarkkinoinnin olevan nykyajan puskaradio. Ja sitähän se on.

Puskaradio, eli tuttujen suositukset, ovat mielestäni aina toimineet parhaana keinona levittää positiivista mielikuvaa yrityksestä – ja aikaansaada uusia kauppoja. Täytyy kuitenkin muistaa, että tiedon helpossa levitettävyydessä ja asiakkaiden suuressa vaikutusmahdollisuudessa piilee myös riskinsä: "Hyvä kello kauas kuuluu ... ja paha vielä kauemmas". Mielestäni tämä seikka kuitenkin vaan terävöittää yritykset & markkinoijat tekemään hyvää markkinointia.

Toinen muutos, joka meissä kuluttajissa on tapahtunut, on se, että oletamme saavamme kaiken "nyt tässä ja heti" ja jos joku  yritys ei sitä pysty tarjoamaan, vaihdamme toiseen. Siinäkin mielessä jokaisen yrittäjän olisi hyvä hiukan perehtyä kuluttajakäyttäytymiseen ja miettiä omia keinoja ja mahdollisuuksia kehittää omaa toimintaansa... ehkä kirjoittelen siitä sitten joku toinen kerta. :)

Uskon, että alkanut koulutus antaa minulle paljon uusia eväitä – joko alan yrittäjänä toimimiselle, tai sitten muihin markkinoinnin tehtäviin jossain muualla. Yritän tuoda tässä blogissa esiin asioita, jotka mietityttävät minua erityisen paljon. Välillä voi olla enemmän asiaa, välillä pohdintaa omasta elämästä, oppimisesta ja työskentelystä markkinoinnin parissa. Toivottavasti kuitenkin löydät tämän blogin hyödylliseksi ja "pysyt kuulolla"! :)

p.s. Jos harjoittaa sisältömarkkinointia esim. blogin muodossa, pitäisi blogia päivittää vähän useammin kuin puolen vuoden välein... ;) Tässä siis oma kehittymisen paikka!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti